Pictorul de ingeri
Interviul unei visatoare cu un pictor de ingeri
„Intre realitate si vis exista o linie foarte subtire. Traim visand si visam traind.”
DORIN MACOVEI
Nu stiu ce fel de om este in realitate.
Cui ii pasa de realitate si de detaliile ei banale?!
Virtualul reflecta si realitatea si visul si imaginarul.
M-a cucerit cu mainile lui.
Cateva linii fascinante desenand miscarea de ocrotire suprema, mainile care te invaluie si te tin deasupra lumii inghetate.
Maini calde, maini iubitoare, maini minunate.
Dincolo de stil, de forma si culoare, de inspiratia divina, dincolo de exercitiul premergator, inainte de orice demers, sta Artistul care se arde pe sine ca sa transforme banalul in miracol.
In Biserica.
Bisericile, niste coconi materiali gata sa primeasca Artistul care va zugravi peretii, cupolele, absidele, arcadele, icoanele catapetesmei, Artisul care isi va trai respiratiile catorva ani de viata pictand vietile sfintilor, Drumul Crucii Mantuitorului, ilustrand pildele sale, reamintind fapte si sacrificii, desenand istoria crestina intr-un fel anume, in felul sau.
La icoanele sale se vor inchina mii si mii de capete, vor ingenunchia mii si mii de dureri, vor privi spre cupola sperantei mii de ochi.
Incerc sa patrund in lumea unui pictor de sfinti si ingeri.
Incerc sa patrund in lumea omului care-l picteaza pe Fiul Omului.
La inceput mi s-a parut usor, acum, mi se pare ca trebuie sa ma regandesc.
Ii place sa asculte Brahms.
Ascult Brahms si caut intrebari revelatoare unui demers demn de o visatoare cu un Pictor de Divin.
Asa spun despre mine, ca sunt o visatoare.
Chiar asa sunt.
Si Artistul meu este un visator, altfel cum ar putea imagina lumea divina inconjurata de ingeri si sfinti?
Privesc Pomul Vietii pictat de Dorin Macovei, adancit cu radacinile in varful inimii, cu ramurile intinse in ambele atrii, Pomul vietii inflorit ca o promisiune imbelsugata de fructe si samanta.
Pomul vietii infasurat de fulgi albi sau de aripi albe de pescarusi sau egrete sau porumbei.
Vechiul si Noul testament ingemanate.
Ma hotarasc sa plec de aici, de langa Pomul Vietii sadit in inima Artistului.
Nu situarea in turla bisericii ne face sa fim mai aproape de Dumnezeu ci dragostea si raportul nostru cu El.
1. Pomul Vietii este si Pomul Fericirii?
D.M. Da, Pomul Vietii este Pomul Fericirii. Viata traita intru Adevar nu poate duce decat la fericire.
2. Inspiratia e o stare de gratie sau o un moment pragmatic profitabil?
D.M. Este greu de spus. Inspiratia poate fi si rodul unei trairi datorate trudei in atelier. Exista insa mereu ceva ce transcede efortul si intelesul nostru imediat, ceva ce vine de dincolo de posibilitatile noastre cotidiene.
3. Cat de aproape de cer este pictorul cand deseneaza cupola bisericii cu chipul Mantuitorului?
D.M. A fi aproape de cer este o virtute si o binecuvantare. Nu situarea in turla bisericii ne face sa fim mai aproape de Dumnezeu ci dragostea si raportul nostru cu El.
4. Talentul, o combinatie intamplatoare de ADN sau o alegere divina?
D.M. Greu de raspuns. Acest dat nativ este nepretuit si cu adevarat un dar al destinului. Din acest punct de vedere il putem considera de origine divina.
5. Pictorul de biserici este un ins ales?
D.M. Aceasta alegere este intotdeauna de ambele parti. Facem anumite alegeri si cu timpul simtim tot mai pregnant ca suntem intr-o masura si alesi.
6. Unde incepe realitatea si unde se termina visul?
D.M. Intre realitate si vis exista o linie foarte subtire. Traim visand si visam traind.
7. Imaginatia e de natura divina sau e un exercitiu pur artistic?
D.M. As spune despre imaginatie ca este o abilitate si ca ea sporeste prin cultivare si exersare.
8.Interpretare sau identificare?
D.M. Interpretarea este principalul proces al artistului in dialogul sau cu natura. Ea il face unic si original.
9. Cum stii ca esti bine inspirat?
D.M. Picasso spunea ca ,, eu nu caut, eu gasesc”. Orice artist stie cand gaseste ceva.
10. Viata e o sfera sau spirala?
D.M. Viata este o spirala. Se pare ca ea nu se termina aici si poate niciodata.
11. Linia sau punctul?
D.M. Si linia si punctual sunt elemente teribile ale limbajului plastic.
12. Unde se termina canonul si unde incepe libertatea creatoare sau cum il recunoastem pe Dorin Macovei?
D.M. Poate surprinzator pentru unii, libertatea creatoare in sanul artei sacre este permisa si apreciata de teologi. Aceasta libertate este insa folositoare si ziditoare daca se manifesta inlauntrul coordonatelor dogmatice. Asa gandesc si incerc si eu sa-mi canalizez creativitatea.
14. Unde isi intalneste pictorul ingerii sai?
D.M. Exista o sumedenie de scrieri si tratate cu privire la ingeri. Uneori ies dintre filele ingalbenite si ii regasim in proximitate.
15. Adevarul poate fi atins?
D.M. Adevarul a trait in lume si s-a amestecat printre oameni. Se pare ca am ratat aceasta fericita ocazie. Prin ,,punerea mainilor” peste apostoli, Iisus i-a trimis in lume pe acestia sa hirotoneasca episcopi. Tot prin ,,punerea mainilor” acestia hirotonesc astazi preoti. Cu preotii mai dam si noi, uneori, mana.
16.Marginimile cerului sunt accesibile prin arta?
D.M. Arta are intr-adevar posibilitati uimitoare si i- a facut uneori pe artisti sa devina orgoliosi.
Cred ca marginimile cerului nu pot fi accesibile decat prin credinta.
17. Pomul Vietii sau Pomul Cunoasteri Binelui si al Raului?
D.M. Exista o intreaga literatura cu privire la Pomul Vietii. Acest simbol are o raspandire uimitoare si o vechime considerabila, regasindu-se pe toate continentele. Raportarea mea la acest simbol are insa o mare incarcatura personala.
18. Radacinile omului sunt in pamant sau in cer?
D.M. Interesanta intrebare si interesant si raspunsul pe care mi-l sugerati. Da, radacinile omului sunt in cer.
19. Modelele pictorului sunt create sau inspirate?
D.M. Creatia absoluta este un atribut divin. Inspiratia care ne este data prin revelatie este tot de origine divina.
20. Cine alege ce si cum va fi pictata o biserica?
D.M. Vechile erminii ne sunt calauza si dreptar in acest demers.
21. Ce faci cand te indoiesti ca ai facut alegerea cea buna?
D.M. Meditatia si dreapta cugetare sunt intotdeauna un bun inceput.
22. Bucurie plina sau asceza monahala inaintea marilor inceputuri?
D.M. Si una si alta. Asceza monahala nu exclude bucuria. Monahii izolati si inconjurati de lipsuri sunt oameni fericiti.
23. Pictarea unei biserici e o incercare de lunga durata, de anduranta, de rabdare si asteptare. Cum trece pictorul Dorin Macovei acest examen cu el insusi?
D.M. Cand faci ceva cu pasiune si cu mare placere nu mai simti greutatile inerente unui astfel de demers.
24. Care sunt reperele rezematoare din viata ta?
D.M. Principalul reper este credinta in ceea ce fac.
25. Cum iti refaci emotiile inscrise in picturile tale? Daca dai mult, trebuie sa primesti la fel de mult. De unde si cum?
D.M. In arta trebuie sa te daruiesti total si neconditionat. De cele mai multe ori nu astepti si nici nu primesti recompense.
26. Ce iubesti cel mai mult din tot ce faci?
D.M. Lucrarile de arta sunt ca niste copii.
27. Cum arata fericirea?
D.M. Fercirea este o stare binecuvantata. Putini o cunosc si si mai putini o pot formula.
28. Ce-ti place sa citesti?
D.M. In ultimul timp ma rezum doar la cartile si tratatele de stricta specialitate.
29. Ce este o forma frumoasa?
D.M. Este o forma care ne induce mental o stare de bine si de confort vizual. De aceea frumosul este ceva oarecum relativ.
30. Cum arata o femeie frumoasa?
D.M. Femeia este un mister si frumusetea ei este mai greu de definit.
31. Care sunt cele mai iubite momente ale vietii, atat de iubite, incat daca le-ai sadi in gradina, ar rasari la primavara.
D.M. Cele mai frumoase momente sunt cele in care lucrez.
32. Ce ai fi vrut sa te intreb si nu am facut-o?
D.M. Multumesc frumos pentru interviu si pentru interesul aratat artei mele!
Interviu realizat de Jeni Mateescu
mai 2015
Pictorul Dorin Macovei are o activitate impresionanta
DORIN MACOVEI , artist vizual, pictor profesionist. profesor de arta la Scoala Populara de Arta si Meserii Bacau
Doctor in Arte vizuale si design
Nascut 16 .03 .1961 , Iasi, Romania.
Absolvent al Liceului de Arta ,promotia 1980, la sectia Pictura de sevalet la clasa prof. pictor Gheorghe Velea.
Absolvent al Facultatii de Teologie Ortodoxa, Universitatea Al. I. Cuza, Iasi , profilul- Arta Sacra, sectia pictura bisericeasca, anul 2009.
Examenul de Licenta – absolvit in anul 2009 cu tema ,, Tehnicile picturii murale” –indrumatori: pictor Lect. Dr. Stelian Onica si Lect. Dr. G. M. Dominte.
Master – Patrimoniu Cultural .
Lucrari de pictura monumentala:
-Biserica cu hramul ,,Adormirea Maicii Domnului” din Beresti-Tazlau , Bacau , intre anii 1999-2000, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica din Moreni, Bacau, intre anii 2000-2001, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica cu hramul ,,Mihail si Gavriil” Liliac, Neamt , 2001, pictura monumentala realizata in tehnica al fresco ;
-Biserica din Orasa ,Bacau , intre anii 2002-2004, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica romano-catolica din Nicoresti , Bacau, 2003, (panouri mobile)
-Biserica cu hramul “Sfintii Trei Ierarhi” , Bacau intre anii 2005 – 2006 pictura monumentala realizata in tehnica al fresco ;
-Biserica romano-catolica din Buhonca ,Neamt , 2006 (panouri mobile ,in maniera romano-catolica ) ;
-Ansamblu monumental (troita) , pictura pe zid – tehnica acril , Padureni, jud. Bacau ;
-Ansamblu monumental (troita), pictura pe zid – tehnica acril , Orbeni , jud.Bacau ;
-Biserica cu hramul ,, Sf.Dimitrie” din Nicolae Balcescu, Bacau, intre anii 2008-2009 , pictura monumentala realizata in tehnica acril ;
-Biserica cu hramul “Sf.Ioan Botezatorul”, Bacau , intre anii 2009-2011, pictura monumentala realizata in tehnica al secco.
-Biserica veche (ortodoxa) din Siretu, jud.Bacau, intre anii 2012-2013, pictura monumentala realizata in tehnica al secco.
Copyright ©Jeni Mateescu. Toate drepturile rezervate